home news work
cv/info contact
LEAVES toont het spanningsveld tussen de ‘natuur als beeld’
en de
werkelijke - levende en vergankelijke – natuur.
natuur als artistiek uitganspunt uit zich
veelal als stills, momentopnames.
toch laat de natuur zich nimmer vangen in
beelden, veranderend en vergankelijk,
als zij is, ontsnapt zij steeds aan elke impressie en
expressie.
deze ontsnapping is het uitgangspunt voor
LEAVES
twee
identieke sculpturen
één groots gouden blad
wordt steriel en onaanraakbaar als
(ideaal-)
beeld geexposeerd, en reeds bij aanvang van de
expositie in de Nieuwe Kerk geplaatst,
de ander wordt
losgelaten, letterlijk overgegeven aan de natuur.
ze
wordt te water gelaten en overgegeven aan de stroom, de rivier,
en
onderneemt een reis dwars door Nederland.
Vanaf
de Duitse grens brengt de rivier haar naar de
expositie
WereldNatuurKunst in de Nieuwe Kerk in Amsterdam
beginnend
in de Gelderse Poort
kan
het met de stroom meedrijven via Nederrijn, langs Arnhem, de Lek, langs
Utrecht, via Vecht en
de
IJ naar de grachten in Amsterdam
daar
aangekomen zal dan,
getekend
door tijd en natuur; het water, zand, oevers, vogels en wie weet wat nog meer,
ook dit ‘levende’ en
gehavende object geplaatst worden in de expositie,
naast het gefixeerde
object, en zullen beide sculpturen weer herenigd zijn.
dus - terwijl de bezoekers van de expositie het eerste blad bewonderen,
begint het tweede blad
aan haar reis door de vergankelijkheid.
dan volgt het
loslaten beweging verval onaf teneergang beweging loslaten
leven begin
groei vergankelijkheid laten meegaan met
de stroom overgave
flexibel verandering tijd begin
verval groei bloei dynamiek
stromen
vernietiging regeneratie
groei verval proces
laten achterlaten loslaten
leave leave leaf
leaves leaves leave leaves leave laten leave leaf leaves
leaves: bladeren
leaves: loslaten
leaves: achterlaten
leaves: laten overlaten, nalaten, vertrekken, aan
zijn lot overgelaten….
Onder veel belangstelling wordt het blad tewater gelaten, en
begint aan haar lange reis.
de
kunstenaar vaart mee, maar houdt meestal slechts een oogje in ’t zeil
dagenlang is het blad onderweg, moet af en toe geholpen,
maar
stroomt toch hoofzakelijk op eigen kracht mee met de rivier naar het lage
westen
dag 1 - langs Arnhem
____________________________________________________________________________________________________________________
dag 2 - ochtendmist
in de sluis
aankomst
Woudrichem
____________________________________________________________________________
dag 3 - Vecht bij Utrecht
dag 4: Muiden
op het IJ
in de grachten van
Amsterdam
de laatste meters
in de stad
gearriveerd in
de Nieuwe Kerk
en verenigd met
haar ideale beeld op de expositie
leaves bestond uit:
twee
goud-objecten in de vorm van een blad
fotodoek met daarop
‘proces’woorden, opgespannen - afmeting: 100cm x 200cm
de woorden:
leaves leave, leaf, loslaten laten etc.
film 1:
impressie van blad in de rivier - duur:
6 minuten - camera en montage: olivier hamaker
film 2:
documentaire van het blad onderweg -
camera en montage: olivier hamaker
en: natuur en
tijd en ruimte en tijd en natuur en ruimte en natuur
over dit project
verscheen het boek: LEAVES de kunst
van het loslaten
zie onder publicaties en media met een voorwoord van Matthijs Schouten
Leaves
werd uitgevoerd in samenwerking met stichting wAarde binnen het programma:
Zienswijzen en Ogenblikken (kunst en participatieprojecten)
Leaves werd mede mogelijk gemaakt dankzij:
financiele
ondersteuning: VSB fonds. Technische en andere ondersteuning: Staatsbosbeheer
en de afd. Vrije Kunst van ArtEZ, academie voor beeldende
kunsten, Arnhem
veel dank gaat er naar Olivier Hamaker, die naast het filmen
ook een behendig kapitein bleek.
* Op 2 juli 2005 opende H.M.Koningin Beatrix in de Nieuwe Kerk te
Amsterdam
de grote tentoonstelling
WereldNatuurKunst over de natuur in de kunst.
Door middel van zo’n 175 objecten uit vele Nederlandse en enkele
buitenlandse
museale en particuliere collecties werd het
natuurbeeld van vier wereldculturen
getoond: van het Westen, de Islam, het
Oosten en de inheemse volkeren.
Naast tal van
eeuwenoude meesterwerken werden ook een aantal werken van
meer hedendaagse
kunstenaars getoond. Naast Leaves van
Cornelia Bruinewoud, betrof
dit ondermeer Chalk line van Richard Long, I
like
Joseph Beuys en Running Fence van Christo en
Jeanne-Claude.
De expositie duurde tot 23 oktober 2005.